Krótka historia modelu Seat Alhambra

14-02-2021 13:49

Właśnie mija ćwierć wieku od momentu, w którym w salonach Seata zagościła pierwsza generacja Seata Alhambra. Rzadko się zdarza, by samochód stworzony z myślą o rodzinach mógł czymś szokować. Alhambra szokowała nowoczesnymi rozwiązaniami. Oto historia samochodu, który odmienił pewną część historii motoryzacji.

Ta część to segment aut określanych jako vany. Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia vany były kochane przez kierowców tak, jak dziś SUV-y. Przestronne wnętrza, świetna widoczność sprawiały, że salony Seata zaczęły być oblegane głównie przez rodziny pełne marzeń o wygodnym aucie nie tylko dla siedzących z przodu, ale i dla wyrośniętych nastolatków w drugim rzędzie foteli. Wisienką na torcie okazała się możliwość rozłożenia dwóch dodatkowych foteli w bagażniku. Auto można było śmiało nazwać 7-osobowym. Stąd zapewne nazwa Alhambra, wywodząca się od wygodnej pałacowej rezydencji emirów w Grenadzie.

Największy bagażnik w salonie Seata

Auto z czasem zaczęło być doceniane nie tylko przez duże rodziny. W salonach Seata pojawiali się też coraz częściej poszukiwacze aut nadających się okazjonalnie do transportu. Seat Alhambra został skonstruowany w taki sposób, że dosłownie w kilka minut dawało się z niego wymontować fotele. Dzięki temu zabiegowi można było zyskać aż 2610 litrów przestrzeni nadającej się do przewozu walizek, kartonów i sporych rozmiarów przedmiotów różnego rodzaju, które nie mieściły się dotąd w bagażniku rodzinnego auta. Warto zaznaczyć, że podłoga przestrzeni bagażowej pozbawiona była wszelkich nierówności. Była po prostu idealnie płaska.

Przez cały okres produkcji Alhambra zapraszała do salonów Seata, oferując coraz to nowsze rozwiązania. Ciągła ewolucja i kolejne generacje auta przybliżały Seata Alhambrę do ideału. Najciekawsza, ale i też chyba najbardziej udana stylistycznie była ostatnia, produkowana od 2010 roku wersja auta. Tu dużym zaskoczeniem okazał się nowatorski system otwierania drzwi pozwalających na dostęp do drugiego rzędu foteli. Na pozór zwykłe samochodowe drzwi na zawiasach okazały się szybko drzwiami przesuwnymi wyposażonymi w mechanizm elektrycznego otwierania.

Genialnie rozwiązane drzwi

Rozwiązanie to sprawiło, że częstszymi gośćmi salonów Seata zaczęły być młode matki. Dlaczego? Kto próbował zamocować fotelik na ciasnym parkingu, ten doskonale wie, jak trudno przez wąsko uchylone drzwi wsunąć dziecięce siedzisko do wnętrza pojazdu. A w Seacie mamy pełen komfort. Drzwi nie dość, że przesuwając się, stają otworem już w kilka minut to dodatkowo, nie trzeba używać do tego rąk zajętych dziecięcym fotelikiem. Proste i genialne rozwiązanie!

Pochwały przez cały okres produkcji zbierało także zawieszenie samochodu. Od auta rodzinnego spodziewano się bowiem dużego komfortu i ten faktycznie udało się zagwarantować użytkownikom. Inżynierom Seata udało się także znaleźć złoty środek między przyjemnie sprężystym zawieszeniem a jednocześnie stabilnym i sztywnym. Rozwiązanie, które pozwala na komfortową i na dynamiczną jazdę nawet po najbardziej ciasnych górskich serpentynach.

Tym samym auto przyjemnie miękkie na wąskich zakrętach zachowuje się równie dobrze, jak na prostej drodze. Nie przechyla się niebezpiecznie na boki, a pasażerowie nie odczuwają dyskomfortu związanego z wpadającym w “turbulencje” pojazdem.

Silniki, jakich nigdy wcześniej nie było

Nie można też zapomnieć o kultowych już wręcz jednostkach napędowych. Kto nie słyszał o oszczędnym i wyjątkowo trwałym 1.9 TDI? To jednostka znana niemal ze wszystkich marek aut należących do koncernu VW AG.

Pozwalała ona na całkiem dynamiczną jazdę przy zachowaniu przyzwoitego apetytu na olej napędowy.

Ostatni większy lifting samochód przeszedł w kwietniu 2015 r. Wtedy to właśnie do salonów Seata w Europie trafiła odświeżona wersja Seata Alhambra. Auto wyposażono w ledowe reflektory, zmieniła się także atrapa chłodnicy, we wnętrzu zaprojektowano nową konsolę środkową. W ofercie znalazł się też nowy silnik benzynowy oferujący moc aż 220 koni mechanicznych.

Seat Alhambra był składany w portugalskiej fabryce do marca 2020 r. Jego produkcję wstrzymano z powodu lockdownu wywołanego pandemią koronawirusa. Tak po dwudziestu pięciu latach Alhambra zniknęła z salonów Seata.